Berlin food guide

Jeg besøgte for et par uger siden Berlin, og jeg tænkte, at det kunne være meget fint med en lille guide til de steder, vi spiste - jeg har i hvert fald haft meget gavn af at læse om andres erfaringer i byen. Der er rigtig mange fantastiske steder i Berlin, og sammenlignet med Danmark er det også en del billigere - selv på de dyrere restauranter. Jeg har delt stederne op i morgenmad og frokost, desserter, kager og kaffe, aftensmad samt drinks, og guiden er en samling af de steder, jeg mener har været bedst. Stederne er spredt ud over områderne Mitte, Prenzlauer Berg, Friedrichshain, Kreuzberg og Neukölln, så der skulle gerne være lidt at vælge imellem :-) {Morgenmad og frokost} Roamers - Nok et af de mest anbefalelsesværdige steder, jeg besøgte i Berlin. Stedet ligger lidt afsides fra en større gade i Neukölln og er indrettet så(!) hyggeligt med gamle træmøbler, og så mange planter, at man bliver lidt i tvivl om, om man egentlig er havnet på en cafe. Stedet er ret småt, så man risikerer at skulle vente på et bord - heldigvis var det ikke tilfældet for os. Stedet nævnes tit for deres kaffe, men jeg vil helt klart slå et slag for deres sandwiches og salater: ikke nok med, at smagen er helt i top, så er de anrettet SÅ fint. Vi prøvede deres Lonesome Sailor sandwich (til information har de Aesop-håndsæbe på badeværelset - bonuspoint fra mig) Pannierstra?e 64, 12043, Neukölln
Superfoods and Organic Liquids  - hvis du som jeg er fuldstændig forgabt i alt, hvad der hedder superfoods, breakfast bowls, chiagrød og lignende så er det her altså stedet at spise enten din morgenmad eller frokost. Vi prøvede stedets chia bowl, acai smoothiebowl og raw cacao yoghurt bowl og alle sammen var virkelig lækre! Hvis vejret er til det, tilbyder caféen også muligheden for to-go-løsninger - en stor del af menuen kan faktisk hentes i køledisken og tages med på farten i smart emballage og skåle. En stor del af menukortet er desuden både vegansk, gluten- og sukkerfrit. Weinbergsweg 23, 10119 Berlin
Daluma - Vi er nok i nogenlunde samme bolgade som Superfoods and Organic Liquids med Daluma - faktisk ligger de lige over for hinanden på samme gade, men de fortjener altså begge et par ord med på vejen. Daluma kører et lignende koncept, men her har man også muligheden for selv at sammensætte sin bowl. Vi synes dog, det var for svært at vælge, så vi gik med stedets "I want it all", der bestod af chiapudding, kokosyoghurt og probiotisk müsli toppet med ananas, ingefær, acai og havtorn - virkelig, virkelig en lækker kombination. Portionen er dog ikke så frygtelig stor (selvom skålene var), så hvis du slæber et mandligt bekendtskab med derind, så giv ham lige et heads up. Weinbergsweg 3, 10119 Berlin, Tyskland   {Desserter, kager og kaffe} Croissanterie - hvis du leder efter en smule pariserstemning i Berlin, så vend snuden mod denne lillebitte café i Neukölln. Croissanterie serverer franske croissanter, præcis som de skal smage. Der er ikke så meget hipt over selve stedet - det minder mest blot om en lille fransk bager. Tag eventuelt en med på vejen imens du går på opdagelse i en af Berlins fedeste bydele. Pannierstra?e 56, Neukölln, Berlin
Bäckerei og Konditor W. Balzer - Tæt på turistfyldte Hakeschermarkt ligger det fineste autentiske bageri - og her har den ligget siden 1920erne. De serverer alle de klassiske tyske kager: crumblekager, ostekager lavet på quark og det, som vi besøgte stedet for: deres berlinere. De var præcis så gode, som det siges - så god, at den var væk før jeg nåede at få taget et billede. Tag den eventuelt i hånden og tag en tur ned at Augustenstraße, som ligger lige i nærheden. Sophienstraße 30, 10439, Berlin
Brammibal's - Jeg havde læst mig frem til den eftertragtede donutshop og café i Neukölln, og det var bestemt hele besøget værd, for hold op det var lækkert. Stedet har slået sig ned på veganske donuts, og er så besøgt, at der hele tiden bliver fyldt op med nyt og frisk bagværk. Der var cirka 10 forskellige donuts at vælge imellem, og vi endte med at smage en version med blåbær og pistachie, en med nougat og en med banan og peanutbutter. Jeg vender gerne tilbage for at smage en større del af udvalget! Maybachufer 8, 12047 Berlin
The Barn - The Barn er et must for kaffeelskere i Berlin - og en af de mest karakteristiske kopper jeg fik i byen. De har eget risteri i Prenzlauer Berg, men vi besøgte det lille kaffested i Mitte (Auguststraße), hvor man også kan købe poser med kaffe fra førstnævnte. Vi smagte kun deres americano, da vi tog den med på vejen, men stedet serverer også en masse former for kager og søde sager (biksen på Auguststraße ligger desuden ved siden af den FINESTE interiørbutik, hvis du ligesom jeg er forelsket i keramik) Auguststraße 58, 10119, Mitte
Distrikt Coffee - et hyggeligt kaffested i Bergstra?e, der både laver virkelig god kaffe og kage. Vi prøvede blandt andet bananbrødet med cream cheese frosting og karamelliserede valnødder, og det kan varmt anbefales! Indretningsmæssigt er stedet også lige i øjet med rå murstensvægge, store vinduer og gamle træmøbler. Bergstra?e 68, 10115, Mitte   {Aftensmad} Dudu - På vores sidste aften havde vi bestilt bord på den hippe, let skjulte, sushirestaurant Dudu på travle Torstraße. Stedet er meget populært, så det er derfor nødvendigt at bestille bord. Sushien er vanvittig lækker, og blev serveret på en helt anderledes måde, end det ses herhjemme. Især stedets Crunchy Dudu Rolls er værd at nævne. Torstraße 134, 10119 Berlin Mitte
DaDa Falafel - mit første måltid i Berlin var hos Dada Falafel. En lille biks på Linienstraße. Der er virkelig mange falafel-tilbud i byen, men de har var lige i skabet. Stedet har forskellige salater og hummuser til deres falafler, og jeg bestilte deres vegetariske mix-teller, hvor man får muligheden for at smage på mange af tingene på menukortet. Stedet er meget uhøjtideligt og kort fortalt et eksempel på virkelig lækker fastfood. Linienstraße 132, 10115 Berlin Mitte
The Standard - Hvis du er på udkig efter en vanvittig lækker autentisk pizza i Berlin, så er det her altså stedet! Jeg havde hørt om The Standard, men også fuldt af, at man skulle være i god tid og reservere bord, hvis man ville spise der om aftenen. Tilfældigvis gik vi forbi på vej hjem fra Mauerpark. Vejret var godt, og der var et bord fri udenfor, så der satte vi os ned for at spise en af de lækreste pizzaer, jeg har smagt i mit liv. Vi valgte en indbagt med salami samt en almindelig med prosciutto. virkelig lækkert! Templiner Stra?e 7, 10119, Berlin
Shiso - For mig eksisterer et storbybesøg uden en burger ikke, og jeg havde fået fortalt, at en af byens bedste fandtes hos Shiso. Vi valgte at spise frokost her, og var ved restauranten klokken 12, da dørene åbnede - og det var en klog beslutning, for stedet blev fyldt op med det samme - og med god grund. Alle burgerne på Shiso er asiatiskinspirerede og laves enten med bøf, fisk eller vegetarisk. Vi valgte deres Chili Lemon Burger og deres Bulgogi burger, som efter sigende skulle være signaturene. Den sidstnævnte var især fantastisk, og nok det mørreste kød, jeg har smagt i en burger! Auguststraße 29, 10119 Berlin Mitte
Markthalle Neun - på populære Kreuzberg er en gammel markedshal blevet lavet om til et street food-marked. Der er mange forskellige ting at vælge imellem og stemningen minder meget om Londons Borough Market, hvis man er så heldig at have besøgt det. Vi kom desværre på et tidspunkt, hvor mange af boderne var lukkede - der var dog en tyrkisk en af slagsen, som var åben og her kunne vi for 5 euro få en stor mix-teller med brød til, hvor man selv kunne vælge 3 salater samt to former for "dyppelse". Vi måtte simpelthen have en ekstra tallerken, fordi det var så lækkert. Eisenbahnstr. 42/42, 10997 Berlin, Kreuzberg   {Drinks} Weinerei - simpelthen en af de bedste koncepter, jeg nogensinde er stødt på: betal 2 euro i døren og drik al den vin, du har lyst til. Resten foregår som et 'honour system', hvor du afsluttende betaler det beløb, du synes, vinen har været værd. Selve stedet er fyldt med store sofaer og lænestole og for yderligere 2 euro er det også muligt at tage del i stedets buffetbord. Stedet kalder virkelig på en hyggelig aften! Fehrbelliner Straße 57, 10119, Berlin
Luzia - på pupolære Oranienstraße på Kreuzberg ligger Luzia - den hyggeligste café/bar, hvor selve rummet er åben ud til den travle gade. Selve stedet er fyldt op med second hand-møbler og er det perfekte sted at nyde en cocktail - eller en øl som vi gjorde. Oranienstraße 34, 10999, Berlin